Mecenat sökes!


Det här är ingen kontaktannsons, det är en platsannons.

Att arbeta med kultur har i alla tider varit en konst, en konst i att överleva. Leo D. Vinci hade det inte så fett med cash, innan han slog igenom. Michaelangelo kämpade för brödfödan mellan de stora gigen i Sixtinska kapellet. De franska målarna hade det så hemskt att de till slut slet av sig öronen i ren förtvivlan. Picasso dog utfattig, trots att hans tavlor idag inbringar miljardbelopp.

Så hur överlevde de? Jo, mecenaterna! Rika personer, med mer pengar än de själva kunde göra av med, och som ansåg att konst, kultur och musik var viktiga beståndsdelar i ett samhälle.

Ingen målare, eller poet har fast anställning och ett faktiskt arbete att gå till. Det skrivs och målas och tonsätts, med en ständig förhoppning om att någon, någon gång, ska vilja förlägga eller köpa ens verk.

Det är en osäker tillvaro, men utan dessa eldsjälar, ingen kultur.

Så vad vill jag då? Jag vill helt enkelt kunna ägna min tid åt att göra det jag anser mig vara bäst på – skriva. Komedier, essäer, sångtexter med mera. Det har jag gjort sedan barnsben, och under en mycket tursam period i slutet av 1990-talet, fick jag chansen att se mina verk uppsatta. Men det gav inte särskilt mycket pengar, ska medges.

Så nu söker jag helt enkelt någon välbeställd person där ute, som anser att pengar inte gör någon nytta på banken, utan vill se mer kultur, som vill skratta och låta sig underhållas.

Helt enkelt, en sorts sponsor. Du betalar – jag skapar. Inte så mycket svårare än så.

Arbetsprover finns, samt referenser.

MVH

Stefan Wiktorin

KulturKreatör

Om nynarcissisten

Glappkäftad retoriker, koffeinmissbrukare, kulturkreatör och allmänt småbitter på det mesta. 'Jag diskriminerar ingen - jag har svårt för de flesta!'
Det här inlägget postades i Kultur, Självbekännelser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

