Blogotomerad…


Hej, jag heter Stefan och jag är blogotomerad.

Det var oundvikligt.

Som med alla allvarliga sjukdomar, så kröp sig symptomen på, långsamt, obemärkt till en början.

En kommentar till ett klipp här, en utläggning om någons Facebookstatus där, ett debattinlägg på ett forum där…

”Varför börjar inte du blogga”, frågade någon i min perifera umgängeskrets.

”Jag?”, svarade jag lite konfunderat. ”Men jag är ju inte….sån där…ja, du vet..”, sa jag.

”Hur då, ‘sån där’?” undrade bekanten.

”Ja, alltså…men du vet…en attention whore.”

Bekantens blick genomborrade hela min själ. Situationen blev spänd. Hans ögonbryn var höjda i attackberedskap. Redo att skjuta ner mig.

Självrannsakan!

Hela mitt sociala liv passerade revy.

Bekräftelsebehov.

Åsiktsmaskin.

Ständiga sarkasmer över en öl.

Alla symptom, så som de beskrivs i Hemmets Läkarbok.

Hej, jag heter Stefan, jag är en uppmärksamhetshora!

Det var obehagligt. Mycket, mycket obehagligt.

Men bekanten hade träffat rätt.

Jag har ju åsikter om precis allt. Precis hela tiden. Jag kan helt enkelt inte hålla käften i möblerade rum.

Konsulterade en expert på området.

Han gav mig en diagnos: Neo-narcissism!

Det var som att lungorna pressades samman, någon tog strupgrepp om hjärtat, jag började svettas…

”Du måste hitta en ventil,” sade experten lugnt.

”Jag behöver hitta en dörr,” tänkte jag. Sitta här och bli kränkt av en typ med kavaj och pullover. Och de där glasögonen ska vi ju bara inte prata om…

”Vad då för ventil?” frågade jag.

”Du måste få utlopp för dina åsikter, i andra miljöer, för att begränsa lidandet för dina vänner,” sa han. ”Lyckligtvis finns det nu en helt ny teknik för att hjälpa såna som du. Blogotomi.”

Alla kroppsliga funktioner stannade upp.

”Blo…”, var det enda jag fick ur mig.

”Du måste blogotomeras om du inte ska kväva dig själv och din omgivning med ditt verbala engagemang.”

Jag var chockad, men samtidigt inte förvånad.

Det var oundvikligt. Signalerna hade varit många. Jag hade försökt undvika att konfrontera sanningen.

”Här är en adress,” sa han och skrev ner en länk på ett papper. ”Gå in på den och gör det som känns naturligt.”

…………….

Hej, jag heter Stefan, och jag är bloggare!

Om nynarcissisten

Glappkäftad retoriker, koffeinmissbrukare, kulturkreatör och allmänt småbitter på det mesta. 'Jag diskriminerar ingen - jag har svårt för de flesta!'
Det här inlägget postades i Blogotomi och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Blogotomerad…

  1. Chris - Sthlmguy skriver:

    Ja tänka sig ja, nu sitter du där, nu förväntar sig många att du ska pumpa fram massor av inlägg per dag, helst långa med.

  2. Mattias Österman skriver:

    Bra rutet!
    Första steget till att bli frisk är att erkänna för sig själv att man har ett problem. Lite av skulden tar jag på mig själv, men du vet hur det är: Man vill ju inte lägga sig i . Man håller sig för sig själv. Man slätar över och hittar på ursäkter. Man går hem och skriver en ilsken insändare.

    • nynarcissisten skriver:

      Så här menar du:
      ”Kära lokalblaska.
      Jag läser Er tidning ofta, men alltför sällan står det något om mig.
      Jag anser mig vara en av stöttepelarna i samhället.
      Varför delar Ni inte den åsikten?
      Publicera det här om ni törs!!!
      Sign. ”Arg tulpanägare”?

  3. Majs skriver:

    Äntligen och dig är det lite stake i!!

  4. Malin wallace skriver:

    Glad att du äntligen kommit ut! Är själv i det närmaste bloggoskuld, med undantag från några få bloggar som min dotter tvingat mig läsa. Misstänker att hon gjort det i avskräckande syfte för att jag inte ska gå in och läsa hennes egen blogg.
    Så, med min ringa erfarenhet på området, jämfört med kissi och Amanda varden står du dig bra Stefan! Ser fram emot fortsatt läsning!

Kommentera

